Site Audit .ro Consultanta in comert electronic si audit de site-uri

September 30, 2006

Cat de important este CONTINUTUL? Cat de mult conteaza CREDIBILITATEA?

Filed under: CONTINUT — Liviu Taloi @ 10:10 pm

Un utilizator “citeste” o pagina web intre 3 si 11 secunde apoi decide… Conform lui Nielsen 79% din userii ce intra pe un site “scaneaza” continutul paginii, ei nu citesc cuvant cu cuvant, luand decizia de continuare a citirii paginii in foarte putine secunde. Peste 60% dintre romani sunt neliterati, nu au o facultate, nu au obisnuinta folosirii unui interfete electronice. Unui utilizator ii este cu 25% mai greu sa citeasca o pagina de internet decat o pagina de ziar. Autorul ce abordeaza stilul informal, conversational, lipsit de (prea multe) cuvinte promotionale are 70% mai multe sanse sa cucereasca atentia utilizatorului. Fapte si Cifre. Continutul: structurarea informatiei, stilul abordat. Credibilitatea unui site: pe web oricine poate scrie ce vrea despre orice. In loc de incheiere. Oricine poate vinde orice pe Internet. Important este sa-si convinga utilizatorii sa cumpere de la el. Sa fie credibil!

 

S-au scris multe articole despre cum construim o afacere online de success, pornind de la o strategie, continuand apoi cu implementarea unei solutii informatice performante si terminand (a se citi: “si procesul se reia”) cu promovarea unui site.

 

Cu toate acestea s-a vorbit destul de putin despre CONTINUT, desi toti suntem de accord, toti declaram “continutul este REGE”. De ce informatia prezentata pe site sub forma de cuvinte si imagini este cea care conteaza?

Fapte si Cifre

Conform lui Nielsen 79% din userii ce intra pe un site “scaneaza” continutul paginii, ei nu citesc cuvant cu cuvant. Din experienta mea proprie, din spatele celui mai mare site de comert electronic din Romania, exista un interval de 3 (Nielsen) pana la 11 (Taloi) secunde in care procesul de “scanare” se termina apoi utilizatorul ia decizia de a continua sa citeasca informatiile de pe acea pagina, sau de a urma alt link, intern sau extern.

 

Conform statisticilor publicate in Romania, peste 60% dintre romani sunt neliterati, nu au o facultate, nu au obisnuinta folosirii unui interfete electronice. Desi acest procent este mult mai mic in cazul site-urilor, el nu trebuie neglijat atunci cand construim un site ce vinde de exemplu bunuri de larg consum, sau se adreseaza unei audiente largi. Unui utilizator ii este cu 25% mai greu sa citeasca o pagina de internet decat o pagina de ziar, un articol. Ganditi-va la acest lucru atunci cand organizati continutul unei pagini.

Continutul: structurarea informatiei, stilul abordat

Sa luam de exemplu un site de comert electronic ce vrea sa vinda imbracaminte si accesorii. Cum ar fi sa ma adresez publicului romanesc si eu sa am descrierile de produs, toate, absolut toate, in limba engleza? Nu radeti, acum cateva ore faceam un audit sumar acestui site. Structura informatiei si stilul de scriere depind in mare masura de audienta site-ului. Intr-un fel structurez informatia pe un site de imbracaminte si in alt fel pe un site de electronice. Totusi, ca utilizator al ambelor site-uri, nu mi-as dori sa citesc o descriere de produs cu greseli gramaticale sau cu multe englezisme.

 

Nu stiu daca multi autori de continut pe web isi dau seama ca utilizatorul este grabit, foarte grabit, de cele mai multe ori neavand timp sa filtreze continutul prezentat. Cand doriti sa va cumparati un notebook si stiti deja ce vreti, ajungeti sa cititi o descriere intr-un stil “curat” promotional: este cel mai bun, cel mai performat si cel mai ieftin…

 

Cate secunde din cele 11 pierdeti sa filtrati cuvintele promotionale si sa culegeti numai informatia pura? Sau renuntati sa cititi descrierea? Autorul ce abordeaza stilul informal, conversational, lipsit de (prea multe) cuvinte promotionale are 70% mai multe sanse sa cucereasca atentia utilizatorului

 

O alta intrebare interesanta. De ce se citesc in continuare ziarele in epoca Internetului? Poate ca stilul de scriere agresiv, concluziile prezentate inaintea continutului (vezi comunicatele de presa) au succes mai mare decat abordarea clasica.

Credibilitatea unui site: pe web oricine poate scrie ce vrea despre orice

Sau, tradus in cazul unui site de comert electronic: oricine poate vinde orice pe Internet. Important este sa-si convinga utilizatorii sa cumpere de la el. Utilizatorul vrea sa cheltuie 1 leu pe site-ul vostru, dar cine sunteti? Ce firma administreaza acest site? Aveti datele de contact vizibile inca de pe prima pagina? Dar datele firmei, pentru o verificare sumara la Ministerul de Finante? Telefonul este publicat pe site (multi prefera sa va contacteze telefonic dupa ce au gasit ce doreau pe site)? Adresa sediului este si ea publicata pe pagina de contact?

 

Multi dintre administratorii site-urilor de comert electronic au observat abordarea „pas cu pas” de catre utilizatori. Intai isi creeaza cont si parcurge site-ul in stanga si in dreapta. Daca ati cerut prea multe date la inregistrare, daca ati avut formulare cu erori in functionare, deja ati pierdut clientul. Apoi dupa cateva zile comanda un mouse si o tastatura, lucruri ieftine, nefiind increzator in compania ce administreaza site-ul. Daca va pierde bani, macar sa fie o pierdere mica. Apoi comanda mai multe produse, mai scumpe si magazinul incepe sa faca profit de pe urma comenzilor acestui client.

 

De ce aceasta abordare prudenta? De vina este credibilitatea mica a respectivului site de comert electronic.

In loc de incheiere

Intru pe un site, sa fac o recenzie. Descrierile produselor sunt in engleza, si au traduceri proaste din engleza la functionalitatile cosului de cumparaturi. Sa continui sa il vizitez? Au o sectiune de stiri. Sa vad ce este nou… Ultima stire dateaza de acum 6 luni de zile, ce sa fac, ce sa fac?? O mai fi cineva sa asculte doleanta unui utilizator obosit? Sa scriu un mesaj firmei care il administreaza. Ia sa vad, ce firma este? Pfff.. nu scrie, nu au decat un mail, dar eu vreau sa vad si adresa postala. Daca sunt o „firma de bloc”? Or avea si service? Ah, pe pagina de contact au mancat o litera… Cine le-a facut site-ul?

 

Aceste randuri reprezinta un vis urat, un cosmar pentru comertul electronic romanesc si nu am intalnit toate aceste erori simultan pe un site.

 

Recomandarea mea celor care se apuca de o afacere online este sa aibe mare grija de CONTINUT si apoi sa munceasca mult pentru a se face cunoscuti. Promit sa revin asupra acestui subiect cu mai multe informatii. Succes!

No Comments »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

Powered by WordPress