Site Audit .ro

October 2, 2007

Cat de important este studiul de usability la un site de comert electronic

Filed under: CONSULTANTA,SiteAudit,UZABILITATE — Liviu Taloi @ 8:41 pm

La ultima editie a Galei Premiilor eCommerce SiteAudit.ro si Link2eCommerce au venit cu o noutate pe piata romaneasca de comert electronic, supunand magazinele online la unul din cele mai dificile teste, testul de uzabilitate prin care utilizatori obisnuiti au fost rugati sa indeplineasca trei operatii, normale, pe site-urile inscrise in concurs.De ce este nevoie de testarea uzabilitatii magazinelor virtuale romanesti? Uzabilitatea un panaceu universal pentru un site de comert electronic.. Cat de complicat sau de simplu este sa faci un test de uzabilitate? Este scump? Care este metodologia folosita de SiteAudit.ro si de ce este mai ieftina? Pot sa-mi permit sa o cumpar si eu? Ce putem afla de la un test de usabilitate aplicat pe un site de comert electronic?

 

La ultima editie a Galei Premiilor eCommerce SiteAudit.ro si Link2eCommerce au venit cu o noutate pe piata romaneasca de comert electronic, supunand magazinele online la unul din cele mai dificile teste, testul de uzabilitate prin care utilizatori obisnuiti au fost rugati sa indeplineasca trei operatii, normale, pe site-urile inscrise in concurs.

 

Laboratorul de Testare SiteAudit.ro a fost unul din punctele de interes major in cadrul acestui eveniment, proprietarii magazinelor online putand viziona filmele inregistrate si observa care sunt problemele de functionalitate ale site-urilor jurizate.

 

De ce este nevoie de testarea uzabilitatii magazinelor virtuale romanesti?

Ce inseamna mai pe romaneste uzabilitatea? Care este definitia ei? Venind din termenul in limba engleza „usability”, putem defini acest concept ca fiind eficienta si usurinta folosirii unei pagini de web, sau a unei interfete electronice (fie ea un site de comert electronic) de catre un utilizator in scopul satisfacerii nevoilor acestuia din urma (uneori scopul in care e accesata o pagina web difera de scopul pentru care a fost creata aceasta) – definitie preluata din Wikipedia, si prelucrata.

 

Cu alte cuvinte, atunci cand intru pe un site de comert electronic, si dupa ce am identificat in mod corect scopul acelui site, care corespunde cu scopul meu ca utilizator, acela de a cumpara un produs sau serviciu, faptul ca voi gresi in folosirea lui, greseli care vor duce practic la o abandonare a respectivului site, nu este vina mea, ca nu sunt suficient de tehnic, sau suficient de versat in folosirea magazinelor online, ci este vina acelui magazin online ca nu si-a pregatit site-ul pentru o folosire cat mai simpla, de catre orice tip de oameni, mai mult sau mai putin literati.

 

Uzabilitatea este o cerinta obligatorie pentru un site de comert electronic. Un magazin online care nu isi indeplineste menirea de a vinde produse din cauza unei proaste uzabilitati nu se poate numi magazin online, sau site de comert electronic. Se dezice de scopul pentru care a fost creat, acela de a vinde! Pur si simplu da gres, iar uneori poate da si faliment!

 

Este nevoie de testarea uzabilitatii magazinelor online romanesti, deoarece asa cum am vazut si la Gala Premiilor eCommerce sunt probleme mari la capitolul functionalitate, dar chiar la un site functional 100%, proprietarul, dezvoltatorul interfetei grafice, a softului niciodata nu va putea face teste intensive si nu se va putea pune in pielea celui mai obisnuit utilizator. De aceea este nevoie de teste, pentru e surprinde ceea ce nu poate fi descoperit in faza de dezvoltare a site-ului, a magazinului.

 

Uzabilitatea un panaceu universal pentru un site de comert electronic.

Fals. Nimic mai fals. Uzabilitatea aplicata corect si in mod constant nu va creste cifra de afaceri a unui magazin online, dar… va reduce numarul de abandonuri a cosului de cumparaturi, va reduce rata de folosire eronata a site-ului, si astfel un alt indicator iubit de comerciantii online, conversia, va creste.

 

Nici macar uzabilitatea nu poate salva de la esec un site de comert electronic neperformant, cu logistica slaba, sau cu un personal redus si insuficient pregatit. Cu toate acestea, este usor sa privim aceasta tehnica, ca pe una indispensabila in procesul de dezvoltare continua a magazinelor online. Ceva ce trebuie facut regulat si cu mult discernamant. Intotdeauna puneti-va in pielea clientilor vostri atunci cand faceti teste! Stiu ca este greu de aceea SiteAudit.ro va ofera acest serviciu cu niste costuri reduse.

 

Cat de complicat sau de simplu este sa faci un test de uzabilitate? Este scump?

In trecut, desi mai sunt laboratoare care inca folosesc aceasta metoda, se folosea tehnica oglinzilor transparente. Un utlizator este adus intr-o camera, mai mica, mai mare, dar intotdeauna cu o oglinda transparenta din spatele caruia te privea Fratele cel Mare.. si un tehnician, un observator care isi lua notite pe un carnetel despre felul cum ai reactionat la vizitarea acelui site, acelui magazin online. Nu spun ca tehnica este depasita, ci spun ca este mult prea scumpa pentru e a fi eficienta si a fi luata in calculul bugetelor de dezvoltare a proprietarilor de magazine vrituale.

 

Imaginati-va cat costa sa pui la punct un astfel de laborator cu 10-12 posturi de lucru, cu 10 birouri, 10 computere, 10 oameni care iti testeaza site-ul, 10 alti oameni instruiti sa fie fini observatori, care sa soarba fiecare gest al utlizatorului si sa fie niste abili stenografi, 10 camere video care inregistreaza reactiile si mimica fetei userilor, 10 …

 

Nu trebuie sa fiti experti contabili sau finantisti buni sa vedeti care este amploarea acestui tip de teste. Si cu toate acestea, tipul acesta de laborator de uzabilitate inca exista si inca are succes, la ei, ca la noi e prea sump.. si nimeni nu si-l permite.

 

Care este metodologia folosita de SiteAudit.ro si de ce este mai ieftina? Pot sa-mi permit sa o cumpar si eu?

Se iau cati oameni este nevoie pentru a realiza un studiu de uzabilitate, se poate apela la un specialist sociolog care utilizand bazele de date ale magazinlui propune un panel reprezentativ pentru targetul acelui magazin online. Sau, pur si simplu se iau X oameni obisnuiti, utlizatori de internet si care nu sunt clientii acelui site de comert electronic, inca, si se pun in fata unor computere echipate cu o camera de luat vederi, sau mai pe scurt un webcam simplu de 60-100 de roni.

 

Pe acel computer exista un soft (scump ce-i drept, dar nu dumneavoastra il platiti..) care va inregistra miscarile mouse-ului si apasarile de taste, ca si deschiderea ferestrelor, a aplicatiilor si a browserului web. Se vor inregistra miscarile, click-urile si cele de tip stanga-click, si dreapta-click, dar si cele de pe rotita din mijloc a mouse-ului. In acelasi timp aplicatia inregistreaza reactia utlizatorului la parcurgerea site-ului de comert electronic cu ajutorul camerei web (cu sau fara microfon).

 

In momentul in care aplicatia are la dispozitie si canalu de sunet, o camera web cu microfon sau unul separat, si aceasta inregsitrare se adauga flusxului de informatii. Utilizatorul va fi instruit sa spune cu voce tare ce gandeste, ce face si ce probleme intampina.

 

Nu mai exista aceea oglinda costisitoare si nici acel om foarte bine pregatit, desi, si aici observatorul trebuie sa fie abil in a nota reactiile si erorile userului, el o va face in o alta aplicatie (la fel de scumpa ca si cea de mai sus…) ce lucreaza in tandem cu prima, creand un log text de erori, de marcaje si de scoruri pe care le-a dat in timp real indeplinirii task-urilor de catre utilizator.

 

Toate aceste fluxuri sunt procesate in timp real si imbinate intr-o super compilatie de informatie: video (camera web), audio (microfon), captura de ecran – video (miscarile, click-urile, apasarea tastelor), observatiile si marcajele observatorului. Aplicatia va genera apoi un filmulet de prezentare unde vom putea sa va aratam momentele cheie de pe parcursul derularii testului, sau grafice relevante ca timpul mediu de efectuare a taskului, distributia statistica a erorilor intalnite, sau scorul mediu obtinut de utilizatori.

 

Costurile necesare realizarii unui test pe 10 persoane in cazul serviciilor oferite de SiteAudit.ro este incomparabil mai mic decat cel necesar celui de tip „laborator cu oglinzi transparente”.

 

Ce putem afla de la un test de usabilitate aplicat pe un site de comert electronic?

Putem afla foarte multe lucruri, unele pe care nici nu le-am fi dorit poate sa le aflam… dar, in principal vom descoperi:
– de ce abandoneaza userii cosul de cumparaturi
– de ce dureaza atat de mult pana adauga un user un produs in cos
– de ce e bine sa punem filtrele sus, si nu pe lateral in stanga
– de ce e bine sa folosim un layout clasic de magazin online, si sa nu reinventam roata, sau daca o reinventam, atunci sa marcam locurile butoanelor importante in mod adecvat
– de ce sunt userii derutati de proasta traducere a butoanelor in site, din engleza in romana, sau de ce e bine sa traducem complet site-ul daca vindem in Romania
– de ce timpii mari de incarcare afecteaza vointa utilizatorului de a continua cumparaturile pe site
– cat de greu ii este unui user sa gaseasca un produs pe site-ul dumneavoastra folosind cautarea din site…
– si multe, multe alte intrebari isi vor gasi raspunsul cu ajutorul acestui tip de test.

 

De altfel cei care au fost prezenti la Gala Premiilor eCommerce ar trebui sa-si aduca aminte cu placere, sau unii cu mai putina placere, de micile gafe si probleme intampinate de userii nostri la parcurgerea task-urilor pe site-urile jurizate.

 

Am sa inchei acest articol cu 2 linkuri catre filmuletele realizate de noi, SiteAudit.ro si Link2eCommerce, cu ocazia testarii celor 25 de site-uri inscrise, 2 mici filmulete care inglobeaza peste 8 ore de inregistrari si mai multe ore de post-procesare.

 

Vizionare placuta!

  1. http://www.siteaudit.ro/fungift_all.wmv
  2. http://www.siteaudit.ro/alte_magazine_gala.wmv

No Comments

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.

Powered by WordPress