Site Audit .ro

October 1, 2006

AUDITUL unui SITE sau AUDITUL unei AFACERI?

Filed under: COMERT ELECTRONIC — Liviu Taloi @ 10:41 pm

Din cele peste 500 de magazine online existente pe piata de comert electronic la ora actuala doar 2% au succes devenind o afacere durabila. Un coleg din bransa imi povestea zilele trecute de modul in care presa priveste si relateaza despre magazinele „virtuale”. De ce sa le numim magazine virtuale? In fond, si despre acest lucru voi vorbi in acest articol, o afacere online nu se deosebeste cu nimic de o afacere offline, un magazin traditional. Ce are virtual un magazin online? Produsele? In nici un caz… Inceputul Organizarea. Un nou inceput Un alt viitor. Uita de site pentru un an de zile. Incearca sa vezi cum poti imbunatatii fluxul de comenzi din curtea casei tale. Fa angajari si mareste echipa de vanzari. Ei sunt motorul magazinului tau online. Implementeaza o solutie de actualizare rapida a informatiilor pe site.

Inceputul

Tot mai multi tineri intreprinzatori se gandesc sa investeasca timp si pricepere (pentru ca bani au destul de putini) in dezvoltarea unei afaceri pe Internet. Invariabil toti se gandesc sa dezvolte un magazin online.

 

Un coleg din bransa imi povestea zilele trecute de modul in care presa priveste si relateaza despre magazinele „virtuale”. De ce sa le numim magazine virtuale? In fond, si despre acest lucru voi vorbi in acest articol, o afacere online nu se deosebeste cu nimic de o afacere offline, un magazin traditional. Ce are virtual un magazin online? Produsele? In nici un caz. Banii pe care ii platiti pentru ele? Nici atat! Atunci sigur este livrarea! Hmm…

 

Nu cred ca cineva va putea sa ma convinga de „virtualitatea” unui magazin online. Faptul ca are un raft in care aseaza peste 5000 de produse, pe care este posibil sa nu le aiba atunci in stoc, faptul ca nu poti atinge produsul cand il vezi pe site, nu inseamna ca un magazin de comert electronic este un magazin vitual. De aceea, impreuna cu acel coleg am decis sa schimbam mentalitatea celor din jur, in special a presei noastre, si sa le numim magazine online. sus, la inceputul articolului

Organizarea

Ce departamente are un magazin online? Sigur are un departament de vanzari, unde consultantii sai vorbesc cu clientii si ii indruma in alegerea unui produs sau a altuia. Ce se intampla daca clientul alege un produs de pe site care intamplator nu mai este in stoc la furnizor? Consultantul de vanzari il indreapta catre un produs cu aproximativ aceleasi caracteristici si pret apropiat, dar care este in stoc. In stocul furnizorului binenteles.

 

Deci alt departament important al unui magazin online este acela de legatura cu furnizorii, este acel departament de documentare care primeste oferta si o proceseaza pentru a o afisa pe site. Sigur proprietarul magazinului online nu si-ar dori ca peste 50% din produsele de pe site sa fie EOL – end-of-life, si deci sa nu mai fie pe stocul furnizorului. Acesta practic este singurul departament care diferentiaza un magazin traditional, care lucreaza cu stocurile proprii, de un magazin online.

 

Are sigur un departament ce se ocupa cu livrarea in bune conditiuni a produsului ales acasa la beneficiar, la client. Un alt atuu al magazinelor online este aceasta comoditate si nevoie de timp a clientilor. Este practic cel mai speculat factor in decizia de cumparare, alaturi de preturile sensibil mai mici pentru un magazin online. Deci atentie la felul in care efectuati livrarea, contactul final cu clientul poate insemna un punct in plus sau in minus. sus, la inceputul articolului

 

Sigur veti dori sa implementati si un departament de marketing pentru a urmari reactia pietei de comert electronic, pentru a urmari miscarile concurentei, pentru a beneficia de sprijinul furnizorilor si de a organiza promotii care sa va propulseze numele, brandul in ochii utilizatorilor ca fiind un magazin online credibil.

 

Desigur ca si departamentul financiar-contabil este si el unul, ca in orice alta firma cu sediul in Romania. Da, desi activati pe teritoriul .RO, totusi legile si impozitele le platiti in RO, fara punct.

 

Stau acum si recitesc ce am scris mai sus. Exista oare vreo diferenta intre un magazin online si unul traditional? Sau mai bine zis, exista vreo diferenta notabila, care sa va permita sa tratati altfel o afacere online decat ati trata dezvoltarea unei afaceri traditionale, offline?? sus, la inceputul articolului

 

Raspunsul nu trebuie sa vi-l dau eu, deja l-ati gasit in randurile de mai sus, si mai mult deja il stiati. Atunci dati-mi voie de va intreb: Daca nu exista nici o diferenta intre cele doua abordari ale aceleasi probleme, de ce voi administratorii de magazine online nu reusiti sa va puneti afacerea pe picioare, sa mearga?? De ce, inca, considerati ca o afacere online este diferita de una offline? De ce in loc sa investiti in dezvoltarea afacerii si in consultanta specifica va ganditi cu totul la altceva?

 

Acesta este un fapt dovedit stiintific, si cei 2% ne dovedesc ca restul de 98% inca nu au inteles modelul de afacere online. Sau poate am gresit?! Modelul de Afacere Bine Gandita. Online-Offline.

Un nou inceput

Haideti sa incepem sa gandim de la inceput proiectul online pe care tocmai l-ati demarat. Sau pe care l-ati demarat acum opt luni de zile, sau acum doi ani de zile, dar care inca nu a adus rezultatul scontat. Acum stiti de ce.

 

Exista un moment critic in viata oricarui magazin online – sa nu mai aud cuvantul virtual asociat cu un magazin de comert electronic, ar trebui promulgata o lege de interzicere a alaturarii acestor doua cuvinte – cand datorita succesului site-ului, daca a fost bine construit, incep sa soseasca tot mai multe comenzi. sus, la inceputul articolului

 

Atunci este momentul sa renegociezi cu furnizorul tau pentru a obtine un contract mai bun. Nu uita, in tot acest lant, furnizorul este partenerul tau de incredere si fara un sprijin corect vei inchide afacerea. Atunci este momentul sa observi ca daca nu actualizezi repede informatia pe site vei avea mari probleme in a vinde ceva. Vei bloca toate caile de comunicare cu clientul, cu potentialul client. Il vei pierde. Si daca telefonul suna sau emailul se umple si nimeni nu raspunde iarasi vei pierde.

 

Site-ul rezista si fara a-l imbunatati in acest moment, el continua sa aduca comenzi daca l-ai creat de la bun inceput asa cum trebuie. Dar acum trebuie sa te concentrezi nu asupra lui ci asupra afacerii, asupra politicii de angajari, asupra politicii de preturi, de marketing, de cu totul altceva, dar nu de site.

 

Uita de site pentru un an de zile. Incearca sa vezi cum poti imbunatatii fluxul de comenzi din curtea casei tale. Fa angajari si mareste echipa de vanzari. Ei sunt motorul magazinului tau online. Implementeaza o solutie de actualizare rapida a informatiilor pe site. Fa ca acest lucru sa-l inteleaga si furnizorul. De rapiditatea cu care el iti furnizeaza informatiile comerciale depinde succesul sau insuccesul tau. sus, la inceputul articolului

Un alt viitor

Acum poti sa redesenezi site-ul. Esti deja in cei 2% care gandesc ca un magazin online este o afacere offline. Succes!

No Comments

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Sorry, the comment form is closed at this time.

Powered by WordPress