Site Audit .ro

May 14, 2007

Comertul electronic romanesc cu amanuntul suna desteptarea. e-tail: acum ori niciodata!

Filed under: COMERT ELECTRONIC,CONSULTANTA — Liviu Taloi @ 10:00 am

Încotro se îndreaptã comerţul electronic românesc? Este acum momentul oportun sã investesc? Mai trebuie sã aştept? Iatã întrebãrile pe care şi le pun tot mai mulţi antreprenori atunci când vor sã investeascã în acest domeniu. Sã încercãm sã gãsim rãspunsuri. e-commerce-ul românesc şi “bolile copilãriei”; O atracţie irezistibilã; Sugestii de luat în seamã; Acţionaţi acum, nu mai târziu!. Concluzia este că puteţi avea succes lansând un magazin online dacă veţi fi precauţi, calculaţi. Trebuie să studiaţi piaţa şi să găsiţi nişa potrivită, să întocmiţi un plan de afaceri – chiar dacă e o schiţă –, să bugetaţi şi să găsiţi resurse pentru toate costurile planificate şi neplanificate şi, nu în ultimul rând, trebuie să luaţi această hotărâre acum, în 2007, deoarece în 2008 s-ar putea să fie prea târziu. Cineva spunea că, dacă lansezi o afacere şi lucrurile merg ca unse atunci, în momentul lansării, înseamnă că ceva nu e bine. Acum este timpul să luaţi decizia! Succesul comerţului electronic românesc poate fi şi al dumneavoastră! contact Stabiliti acum o intalnire cu SiteAudit.ro

 

Tot mai multe jurnale şi reviste scriu despre comerţul electronic, ştirile despre acest domeniu fiind foarte „la modă“. Este un semn că din ce în ce mai mulţi investitori caută informaţii despre acest subiect. Goana după informaţii referitoare la lansarea unui magazin online se datorează, practic, succesului obţinut de câţiva lideri în acest domeniu. În anul 2006 s-au înfiinţat câteva sute de asemenea magazine noi, în ritmul de 2-3 pe săptămână. Cu toate acestea, comerţul electronic românesc este la început şi face paşi timizi; nu asistăm încă la o dezvoltare durabilă. Sunt multe probleme ce trebuie rezolvate şi majoritatea sunt cauzate tocmai de acest entuziasm copleşitor al noilor investitori pe piaţă, al antreprenorilor care lansează afaceri online fără un plan bine pus la punct. sus, la inceputul articolului

 

Orbiţi de succesul liderilor de piaţă, noii intraţi în acest domeniu uită că aceştia şi-au obţinut poziţia în timp şi cu costuri pe măsură. Odată intraţi în joc alături de cei vechi, noii proprietari de magazine virtuale apelează de cele mai multe ori la tehnica „cel mai mic preţ din România“ pentru a câştiga o parte a utilizatorilor de internet. Acest tip de marketare este cel mai mare obstacol actual în dezvoltarea durabilă a comerţului electronic românesc.

 

Deşi la puţinele conferinţe organizate pe tema comerţului electronic numeroşi vorbitori trag un semnal de alarmă în privinţa acestui lucru, se pare că unealta preferată a tot mai multe magazine virtuale este cuvântul cheap (ieftin). Este o greşeală majoră ale cărei efecte se vor vedea în timp, în momentul în care va trebui să faceţi angajări pentru a susţine vânzările în creştere sau atunci când vecinul de lângă dumneavoastră va lansa un alt magazin online cu preţuri mai bune, mai mici. sus, la inceputul articolului

 

e-commerce-ul românesc ÅŸi “bolile copilãriei”

Recentul studiu comandat de MCTI la finele anului trecut, la care a participat şi SiteAudit.ro, a scos în evidenţă faptul că cel puţin 50% dintre antreprenorii români care au înfiinţat un magazin virtual s-au bazat mai mult pe inspiraţie şi mai puţin pe calcule, pe bugetări ale costurilor de operare, ori nici măcar nu au întocmit un plan de afaceri. Multe din afacerile lansate în 2006 au un site ce funcţionează defectuos, nu comunică cu publicul şi cu presa, nu ştiu să-şi promoveze produsele sau serviciile.

 

Marea problemă a comerţului electronic românesc constă în faptul că antreprenorii nu au înţeles că o afacere online nu diferă, practic, de una din lumea reală. Iar neînţelegerea este accentuată de lipsa unei promovări corecte în presa de mare tiraj, care publică destul de des articole-bombă, de tipul „Cu 1.000 de euro faci un magazin virtual şi ai profit în mai puţin de un an!“.

 

În acest stadiu ne aflăm în prezent, când, cu ceva curaj, tot mai mulţi antreprenori se aruncă înainte în piata.ro, fără a-şi face un plan de afaceri în care să-şi calculeze riguros costurile, şi apoi dau din colţ în colţ, ajungând la „soluţia miraculoasă“ a celui mai mic preţ de pe piaţă. sus, la inceputul articolului

 

Această abordare este greşită nu numai prin prisma evoluţiei viitoare a afacerii, a dezvoltării durabile, susţinute de profitul reinvestit, dar şi prin prisma colaborării defectuoase cu furnizorii de produse. Foarte mulţi dintre ei încep să selecteze magazinele virtuale cu care lucrează, tocmai pentru a-şi asigura o creştere a veniturilor şi, într-un timp scurt, vom asista la divorţuri în toată regula între aceştia şi anumiţi comercianţi. Este greu şi pentru furnizor să facă faţă presiunii magazinelor online care şi-au bugetat costurile şi au promovat preţuri corecte (a nu se citi „cele mai mici“) şi să mai lucreze în aceleaşi condiţii cu celelalte, care pur şi simplu „canibalizează preţurile“. Interesul lor este să construiască o piaţă pe principii sănătoase şi nu să crească pe seama „tunurilor“ din industrie. sus, la inceputul articolului

 

O atracţie irezistibilã

De ce este comerţul electronic lingura cu miere pentru tot mai mulţi investitori? Conform unui studiu publicat în revistele de specialitate, cu date Romcard (numai carduri înrolate 3D-Secure), deţinătorii de carduri VISA cheltuiau, în 2006, în magazinele virtuale româneşti, circa 9,5 milioane de dolari, iar în cele din străinătate, aproximativ 22,5 milioane, deci o sumă cel puţin dublă. Iată un potenţial uriaş reprezentat de cei peste 4-5 milioane de internauţi români care cheltuie mai mult banii în afară decât în magazinele autohtone! Sau, altfel spus, o pierdere uriaşă pentru afacerile virtuale româneşti, în condiţiile în care posesorii români de carduri nu sunt reticenţi în a le folosi pentru a cumpăra de pe internet.

 

De altfel, acelaşi semnal pozitiv este dat şi de liderul de pe piaţa comerţului electronic, prin comunicatele de presă trimise. Acesta a avut o cifră de afaceri de peste 40 de milioane de euro în 2006 şi previzionează o valoare a acesteia de peste 100 de milioane de euro în 2007. Între lider şi următorul clasat există o diferenţă de 10 ori ca cifră de afaceri. Acest loc 2 este dorit de tot mai mulţi antreprenori, care îşi propun să umple golul aflat imediat după liderul de piaţă prin lansarea de noi afaceri online.

 

Se creează astfel premizele unei dezvoltări accentuate în 2007 a comerţului electronic românesc. Noii proprietari de magazine virtuale vor veni cu lecţia învăţată, cu bugete construite corect – pentru că şi ţinta lor este înaltă – reprezentând astfel motorul industriei de comerţ electronic în acest an.

 

Deşi vor mai exista lansări fără un plan de afaceri, ca şi anul trecut, acestea vor fi din ce în ce mai puţine. 2007 va marca începutul perioadei de profesionalism în această industrie şi sfârşitul perioadei de pionierat, de „hei-rupism“. sus, la inceputul articolului

 

Sugestii de luat în seamã

Un sfat pentru viitorii antreprenori în acest domeniu ar fi să încerce să studieze piaţa înainte, pentru a afla care este nişa rămasă descoperită, cea care le aduce un profit mai mare din marja crescută dată de furnizorii locali şi internaţionali şi, în general, să nu lanseze încă un magazin virtual de IT, electronice şi electrocasnice, deoarece piaţa este aproape saturată.

 

Dar chiar dacă doresc un business online în sectorul IT, să nu uităm că există acel gol imens între liderii domeniului, deci, dacă lansarea se face ca la carte, cu planificarea costurilor şi cu etape bine conturate în planul de afaceri, piaţa permite o asemenea dezvoltare. O altă sugestie pentru antreprenori este să nu marketeze ieftin, să nu se promoveze ca având cele mai mici preţuri din România, pentru că, în scurtă vreme, toate magazinele online vor practica aceleaşi preţuri. Peste 2-3 ani nu va mai conta în luarea deciziei de cumpărare un preţ diferit de cel al concurenţei cu 20-30 de bani, ci calitatea serviciilor oferite pentru această sumă. Nu va conta faptul că sunteţi cu 2 lei mai scumpi, ci că sunteţi un brand care merită acei 2 lei cu prisosinţă. sus, la inceputul articolului

 

Acţionaţi acum, nu mai târziu!

Deşi anul 2007 va fi un moment de cotitură în comerţul electronic românesc prin investiţiile ce se vor face în acest domeniu, succesul său va depinde şi de implicarea altor factori sociali în ecuaţie. Tot din acelaşi studiu, comandat de MCTI la finele anului trecut, aflăm că una din problemele mari în calea dezvoltării e-commerce-ului nostru este şi lipsa educaţiei bancare, folosirea redusă a cardurilor pe internet şi la comercianţii offline.

 

Românii au tradiţia foşnetului banilor şi greu se vor impune în următorii ani banii de plastic, virtuali. Cu toate acestea, comerţul electronic va fi întotdeauna cu un pas înainte, datorită nivelului ridicat de educaţie al utilizatorilor săi. Dacă în comerţul offline procentul plăţilor electronice este foarte mic, acest procent devine mare dacă îl calculăm la numărul de internauţi activi.

 

Un alt obstacol în calea dezvoltării accelerate a acestui domeniu este lipsa promovării lui, datorată în mare măsură faptului că jucătorii din industrie nu au forţa financiară, precum şi lipsei unor organizaţii patronale sau profesionale. Aceste probleme sunt pe cale să se rezolve, mai multe magazine începând campanii de promovare şi în alte medii decât cel online. De asemenea, a fost înfiinţată cel puţin o asociaţie de profil, ANEC – Asociaţia Română pentru E-Commerce –, care are obiective ambiţioase, mai ales la capitolul promovare. sus, la inceputul articolului

 

Concluzia este că puteţi avea succes lansând un magazin online dacă veţi fi precauţi, calculaţi. Trebuie să studiaţi piaţa şi să găsiţi nişa potrivită, să întocmiţi un plan de afaceri – chiar dacă e o schiţă –, să bugetaţi şi să găsiţi resurse pentru toate costurile planificate şi neplanificate şi, nu în ultimul rând, trebuie să luaţi această hotărâre acum, în 2007, deoarece în 2008 s-ar putea să fie prea târziu. Cineva spunea că, dacă lansezi o afacere şi lucrurile merg ca unse atunci, în momentul lansării, înseamnă că ceva nu e bine. Acum este timpul să luaţi decizia! Succesul comerţului electronic românesc poate fi şi al dumneavoastră! contact Stabiliti acum o intalnire cu SiteAudit.ro

No Comments

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Sorry, the comment form is closed at this time.

Powered by WordPress