Site Audit .ro

October 14, 2006

Cat de IEFTINA este PUBLICITATEA ONLINE pentru un site de COMERT ELECTRONIC?

Filed under: PUBLICITATE ONLINE — Liviu Taloi @ 1:52 pm

CTR 1%, Rata de Conversie 1% rezulta 0.0001 coeficientul meu de conversie dintr-un banner. Cu alte cuvinte la fiecare 10.000 de afisari ale reclamei mele voi putea sa sper la o comanda care imi aduce 20 de euro venit. Cati euro pot eu sa-mi permit sa cheltuiesc pentru acest lucru? Toata lumea se lauda cu cresterea cifrelor de afaceri pe sectorul publicitatii online din Romania. Yahoo sustine altceva, ca publicitatea online se afla in declin, si o sustin cu cifre. Haideti sa vedem cat de ieftina este publicitatea online pentru un site de comert electronic din Romania. CPM, CTR si alte acronime specifice publicitatii online Rata de Conversie, procentul de comenzi onorate din numarul de vizitatori. Cifra magica de 0.5 euro CPM Solutia ideala sau declinul publicitatii online asa cum o stim in acest moment. Solutia la aceasta ecuatie a profitabilitatii rezultate dintr-o campanie de publicitate online poate nu o constituie publicitatea asa cum o stim noi, un banner, ci mai curand o campanie de comunicare si PR, o campanie sustinuta de articole credibile, de advertoriale, de linkuri plasate corect pe alte site-uri, de reclama afisata contextual… Nu este un raspuns simplu, si nu am sa-l dau eu aici in acest articol, dar publicitatea online sub forma de bannere moare.

 

Este adevarat ca tot mai multe magazine online vor investi in publicitate pentru a se face cunoscuti atunci cand lanseaza o noua afacere. Masura in care percep magazinele online preturile CPM, CPC, CPA sau alte preturi din grila marilor agentii de publicitate online ca pe un panaceu universal, ca pe o afacere profitabila de ambele parti, este de multe ori total diferita de ceea ce sustin agentiile…

CPM, CTR si alte acronime specifice publicitatii online

Ce inseamna un cost de 16 CPM, sau 8 CPM (CPM – cost per mia de afisari)? Cati vizitatori voi aduce pe magazinul meu online platind suma respectiva? Sigur aici ne punem problema CTR-ului, alt termen important cand vrei sa cumperi publicitate online. CTR, adica “click trough rate”, cu alte cuvinte raportul dintre numarul de vizitatori adusi pe site de acel banner si numarul de afisari ale respectivului ad (a se citi reclama).

 

La un CTR bun, chiar prea bun de 1% inseamna ca la 1000 de afisari voi avea 10 vizitatori pe magazinul meu online pe care trebuie sa-i conving sa cumpere, caci acesta este scopul meu, sa vand produse, sa castig din marja aceea mica de profit pe care o am. Cu toate acestea din cei 10 vizitatori este posbil ca nici unul sa nu puna in cosul de cumparaturi vreun produs sau serviciu, cu atat mai mult sa am vreo sansa sa finalizez comanda.

Rata de Conversie, procentul de comenzi onorate din numarul de vizitatori

Din experienta personala, din analiza cifrelor mai multor magazine online din Romania, se constata o Rata de Conversie de peste 2% in cazul magazinelor de dimensiuni mici (vorbim aici de gama de produse si de trafic), sau in cazul celor de nisa, si vorbim de 1% rata de conversie in cazul celor de vand bunuri de larg consum, sau FMCG – fast moving consumer goods. Un magazin puternic cu trafic de mii de vizitatori pe zi si care comercializeaza IT, eletronice si electrocasnice, este un asemenea tip de magazin.

 

Daca eu am 1% rata de conversie, deci din 100 de vizitatori sper sa am 1 comanda finalizata, si acea comanda este un laptop sa spunem de 1000 de euro fara tva, eu avand o marja de 2%- 5%, resulta ca profitul meu este de 20 – 50 de euro. Din acesti bani trebuie sa platesc chiria sediului, angajatii, intretinerea softului, firma de curierat si… binenteles sa platesc si publicitatea online.

Cifra magica de 0.5 euro CPM

CTR 1%, Rata de Conversie 1% rezulta 0.0001 coeficientul meu de conversie dintr-un banner. Cu alte cuvinte la fiecare 10.000 de afisari ale reclamei mele voi putea sa sper la o comanda care imi aduce 20 de euro venit. Cati euro pot eu sa-mi permit sa cheltuiesc pentru acest lucru? Poate 5 euro? Sa zicem ca 25% din profit il pot directiona pentru inceput, vreme de 6 luni de zile in publicitate… Desi, daca adaug la acest lucru si comisionul de procesare al cardului bancar cerut de un procesator de plati, de 3-5% atunci sigur nu-mi pot permite sa dau 25% pe publicitatea online.

 

Totusi am decis sa ofer 5 euro la 10.000 de afisari… Sa vedem ce CPM rezulta, o fi cumva 0.5 euro mia de afisari? 0,5 CPM??

 

Atunci, unde este profitul unui magazin online cand lui i se ofera un Rate Card de 10, 16, 25 CPM?? Va spun eu: oricum agentiile ofera reduceri impresionante atunci cand incepi sa negociezi, dar in nici un caz reduceri de genul de la 10 la 0.5 CPM.

 

Si ma veti intreba, pe buna dreptate, de ce atat de multe magazine online isi fac inca reclama pe net folosind serviciile agentiilor de publicitate online? Pentru ca multe din campaniile derulate nu sunt campanii de vanzare a unui produs anume si sunt campanii de branding, unde nu putem calcula in acest mod costurile, pentru ca agentiile deocamdata nu ofera alternativa…

Solutia ideala sau declinul publicitatii online asa cum o stim in acest moment

Solutia la aceasta ecuatie a profitabilitatii rezultate dintr-o campanie de publicitate online poate nu o constituie publicitatea asa cum o stim noi, un banner, ci mai curand o campanie de comunicare si PR, o campanie sustinuta de articole credibile, de advertoriale, de linkuri plasate corect pe alte site-uri, de reclama afisata contextual… Nu este un raspuns simplu, si nu am sa-l dau eu aici in acest articol, dar publicitatea online sub forma de bannere moare. Incepe sa i se auda respiratia sacadata si nu mai are putere… Pe cate bannere ati dat click in ultima zi, dar in utlima saptamana, dar in ultima luna?

 

Succes celor ce au obtinut intre 0.5 si 1 CPM!

 

No Comments

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Sorry, the comment form is closed at this time.

Powered by WordPress