Site Audit .ro

March 20, 2007

Costul publicitatii online pentru un magazin virtual

Filed under: PUBLICITATE ONLINE — Liviu Taloi @ 10:02 am

Am sa incep cu o intrebare: tu, ca mic antreprenor care ai deschis un magazin online acum cateva zile, iti permiti sa platesti pentru publicitatea online? Dar sa nu platesti nimic, iti permiti? Ce inseamna aceasta promovare prin SEO? Si cat costa ea? Ce costuri au promotiile? Sunt cumva gratuite? . Promovarea prin newsletter a produselor si serviciilor Costul publicitatii online Cu toate acestea, va rog sa-mi trimiteti pe adresa liviu.taloi@siteaudit.ro raspunsul la intrebarea: va permiteti sa nu promovati magazinul online?

 

Am sa incep cu o intrebare: tu, ca mic antreprenor care ai deschis un magazin online acum cateva zile, iti permiti sa platesti pentru publicitatea online? Dar sa nu platesti nimic, iti permiti? sus, la inceputul articolului

 

Sigur, fondurile alocate publicitatii online, sau mai bine zis alocate promovarii site-urilor de comert electronic (magazine virtuale) sunt probabil ultima grija a antreprenorilor din acest domeniu. De ce? Pentru ca oamenii de baza care stau in spatele unui asemenea site sunt programatori, sunt oameni care stiu sa aprofundeze pana la ultimul detaliu ceea ce numim cu totii SEO – search engine optimisation.

 

Toti programatorii stiu sa faca SEO, desi acum sunt consultanti specializati in acest domeniu, iar acest lucru asigura o “promovare naturala” a site-ului de comert electronic. sus, la inceputul articolului

 

Ce inseamna aceasta promovare prin SEO? Si cat costa ea?

Costurile se intampla adesea sa fie incluse in costul aplicatiei de comert electronic si site-ul lansat sa fie SEO-ready, adica pregatit pentru a fi indexat de motoarele de cautare, mai precis de Google. Cand nu ai un site SEO-ready de la inceput sau cand programatorul nu are aceste abilitati, atunci nu-ti ramane decat sa angajezi un consultant de specialitate pe SEO care sa-ti optimizeze paginile pentru a fi mai bine vazute de Google. Te va costa intre 500 si 3000 de euro aceasta consultatie, costul depinzand de numarul de cuvinte cheie cu care vrei sa fii primul in cautari si de concurenta pe acele cuvinte cheie.

 

La ce te ajuta aceasta promovare, aceasta indexare facila in Google? Simplu, daca nu esti in primele 3 pagini din Google, atunci nu poti sa ai cel putin 300-500 de vizitatori pe zi in primele 2-3 luni de la lansare. Vi se pare mult sa aveti in jur de 1000-1500 de vizitatori, in primele 2-3 luni de la lansare? Dar daca v-as spune ca in masura in care nu-i veti avea, atunci nu veti avea nici macar un minim de 1-2 comenzi onorate pe zi, poate va veti schimba parerea. Tocmai aceasta indexare corecta de catre Google si optimizarea facuta de un specialist SEO va poate asigura o crestere in trafic naturala, si mai ales constanta. sus, la inceputul articolului

 

Ce ne facem totusi daca vrem sa crestem de la nivelul de 1.500 de vizitatori la 15.000 de vizitatori? Cu alte cuvinte de la 3 comenzi onorate pe zi la aproximativ 30 de comenzi onorate pe zi? Vi se pare o cerinta prea grea? Sau, altfel spus, va permiteti sa nu cresteti traficul pe site la acel nivel?

 

Sigur, pe masura ce site-ul castiga in vechime si devine un brand, aceasta crestere se produce de la sine fara a mai investi decat foarte putin. Dar ce te faci cand vrei sa-ti recuperezi investitia repede (1-2 ani) sau cand vrei sa ajungi intr-un anumit loc pe piata de comert electronic. Mai ai la indemana cateva solutii, mai ieftine, pana sa ajungem la publicitatea online. sus, la inceputul articolului

 

Ce costuri au promotiile? Sunt cumva gratuite?

Una din solutiile adoptate de marea majoritate a magazinelor online este ca, dupa ce au atins masa critica de cel putin 1000 de vizitatori pe luna, sa lanseze promotii si mesaje virale, de promovare a produselor comercializate. In acest fel fluxul de vizitatori pe site va creste, atrasi desigur de promotiile de pe site. Ce costuri au insa aceste promotii, aceste mesaje virale? Sunt cumva gratuite? Nicidecum, desi par ieftine… Ganditi-va ca pentru a promova poate un laptop pe site aveti nevoie de sprijinul furnizorului, sa va acorde pentru 2 saptamani un pret preferential, sau sa suportati dumneavoastra un discount suplimentar oferit clientilor. Si cum marjele la produsele IT sunt mici, ma veti intelege de ce va spun ca aceste campanii nu pot dura mult si va costa destul de mult.

 

Si acest tip de promovare va fi din ce in ce mai ieftina pe masura ce relatia cu furnizorii se imbunatateste si acestia capata incredere in forta dumneavoastra de a vinde. Atunci costurile acestor campanii vor fi mult mai mici si va veti permite.

 

Daca nu ne putem permite publicarea pe site a promotiilor la acest moment, daca site-ul nu este indexat de Google in asa maniera incat sa-mi asigure un trafic constant si in crestere cel putin cateva mii de vizitatori pe luna, ce ne mai ramane de facut? sus, la inceputul articolului

 

Promovarea prin newsletter a produselor si serviciilor

Nu, inca nu vom vorbi despre publicitatea online, mai avem o arma in sertar. Asta daca aveti deja un numar consistent de cel putin cateva mii de abonati la newsletter. Cine sunt acesti oameni? Sunt cei care in momentul crearii unui cont au bifat si optiunea ca sunt de acord sa primeasca de la dumneavoastra comunicari comerciale. Trimitand 1-2 newslettere pe luna veti constata ca traficul pe site va creste intr-un ritm accentuat, ajutandu-va practic nu numai la cresterea vanzarilor asociata cu cresterea traficului, dar si la cresterea ratei de conversie. Adaugati posibilitatea de a se abona la newsletter a oricarui vizitator, fara a-si face cont, si posibilitatea oricarui abonat de a trimite emailul altui prieten si atunci veti fi creat o unealta eficienta de crestere a vanzarilor.

 

Si daca aveti numai 50 de clienti, si un trafic de 500 de vizitatori pe luna? Atunci, daca vreti sa vindeti, si ati ajuns singur la concluzia ca potentialii cumparatori nu au cum sa ajunga pe site-ul dumneavoastra in mod natural, prin cautari pe Google sa zicem, trebuie sa cumparati reclama, sa cumparati publicitate online. sus, la inceputul articolului

 

Costul publicitatii online

Cu preturi cuprinse intre 10 si 30 de euro per mia de afisari, bannerele sunt cele mai intalnite forme de publicitate online, dar nu neaparat si cele mai eficiente pentru site-urile de comert electronic. De ce spun ca nu sunt eficiente? Pentru ca nu va veti acoperi costurile cumparand bannere.

 

Avand o rata de click de maxim 1%, in ce mai fericit caz, si o rata de conversie de 1%, adica numarul de comenzi onorate raportat la traficul pe site, veti constata ca pentru 10.000 de afisari veti putea vinde probabil un laptop pe site, si veti castiga probabil 30 de euro.

 

Dar cat va costa sa cumparati cele 10.000 de afisari? La un pret mic, de 10 euro per 1000 de afisari? A.. cumva 100 de euro, fara TVA desigur. Cat ar trebui sa va coste, ca din vanzarea respectiva sa va permiteti sa platiti si alte cheltuieli, chiria, curentul, gazele, salariile? Poate daca mia de afisari ar costa 0.5 – 0.8 euro CPM atunci ar fi fericit. Credeti-ma nu veti gasi astfel de costuri la marile agentii de advertising online din Romania. sus, la inceputul articolului

 

Publicitatea online prin bannere se preteaza la campanii de branding, la campanii care sa nu vanda neaparat si sa faceti profit din respectiva campanie. Logo-ul si sloganul magazinului dumneavoastra electronic vor apare in fata a multor mii de oameni care astfel va vor retine numele si poate si adresa de internet, URL-ul. Ei vor putea deveni clientii dumneavoastra chiar daca nu pe loc, si chiar daca nu la vizionarea unui singur banner.

 

De cate afisari este nevoie ca sa intrati in mintea consumatorului ca brand? Este greu de spus, dar nu de putine. Depinzand in mare masura de targetul magazinului dumneavoastra, de numarul de afisari lunare pe care il are site-ul cu care negociati sa va vanda spatiu publicitar si de fidelitatea vizitatorilor acestui site, veti ajunge la concluzia ca la un trafic lunar de 2 milioane de afisari ale site-ului respectiv, ar trebui sa cumparati macar 100.000 de afisari. Dar, repet, cate afisari veti cumpara depind de foarte multe variabile.

 

De ce va zic sa explorati si alte modalitati de a promova un site de comert electronic decat acesta de a cumpara bannere? Pentru ca au rezultate si sunt mai ieftine. Puteti explora cumpararea de linkuri pe alte site-uri, de reclama contextuala, de sponsorizare a unui site, de promovare prin forumuri sau bloguri. Numai imaginatia va poate fi limita in gasirea de noi metode de promovare, si binenteles bugetul. sus, la inceputul articolului

 

Cu toate acestea, va rog sa-mi trimiteti pe adresa contact liviu.taloi@siteaudit.ro raspunsul la intrebarea: va permiteti sa nu promovati magazinul online?

No Comments

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Sorry, the comment form is closed at this time.

Powered by WordPress