Site Audit .ro

April 21, 2008

Sudoarea, cel mai important indicator al succesului unui nou magazin online

Filed under: COMERT ELECTRONIC,SiteAudit — Liviu Taloi @ 8:51 am

Ca tanar antreprenor ce te-ai decis sa investesti intr-un magazin online sigur ai entuziasm si cel mai probabil ai acces si la o sursa de finantare. Succesul viitorului tau magazin online depinde foarte mult de felul in care vei stii sa fii locomotiva acestui business online. Munca depusa de tine in mod constant va fi cheia succesului. Magazinul online esti tu!

 

Una din premisele succesului oricarui business aflat la inceput, cum este cazul unui magazin online abia lansat, este formarea in cel mai scurt timp a unei echipe valoroase, a unei echipe care sa-ti asigure o calitate buna a serviciilor. Asa cum am mai spus, in cativa ani, principalul diferentiator intre magazinele online nu il va mai reprezenta pretul, ci calitatea serviciilor oferite. Ori o calitate buna a serviciilor o vei putea obtine doar investind intr-o echipa profesionista, care sa fie bine instruita.

 

Desi acest lucru este cunoscut de marea majoritate a tinerilor antreprenori din comertul electronic romanesc, exista motive obiective care fac ca formarea echipei sa fie cel mai greu lucru de realizat, mai ales in prima perioda de existenta a magazinului online, la lansare.

 

Ce vreau sa arat in acest mic articol este rolul tanarului antreprenor, cel care are ideea, entuziasmul si sursele de finantare, deci poarta pe umerii sai si responsabilitatea succesului noului magazin online in fata investitorilor. Echipa de care ai nevoie ca sa reusesti nu se coaguleaza singura. Nimeni nu va dori mai tare decat tine sa adune in jurul sau o echipa bine instruita capabila sa-ti asigure servicii de calitate. Daca stai si te gandesti mai mult decat trebuie si nu te implici in munca de recrutare si formare a noii echipe, atunci fi sigur ca nu o va face nimeni in locul tau.

 

In primele luni, uneori perioada de lansare se poate prelungi la ani, de la aparitia pe piata a noului magazin online te vei confrunta cu cea mai mare batalie posibila. Batalia dintre conceptul tau de calitate a serviciilor, lipsa unei politici coerenta de organizare interna si forfota noilor angajati care vor veni si vor pleca din compania ta.

 

Este ceva absolut normal ca in prima perioada de existenta a magazinului tau sa-ti plece oameni din echipa, mai ales cei pe care nu ai reusit sa tii apropii de idealul tau de succes. Gandeste-te ca oamenii de vanzari vin poate la tine in firma de la un magazin online mai vechi, au ceva experienta si practic incep sa se plictiseasca in primele luni daca nu stai aproape de ei sa-i intrebi ce vor si ce nemultumiri au. Sau, daca ai succes chiar din primele lui, si iti vin oameni de la un magazin online mai mic atunci e posibil sa se sperie de volumul mare de munca depus la tine. In ambele cazuri prezenta ta fizica alaturi de aceasta tanara echipa este absolut obligatorie. Entuziasmul tau trebuie sa fie molipsitor pentru a depasi aceasta perioada in care toate relatiile cu furnizorii, toate relatiile cu clientii se desfasoara cu sincope, iar stresul legat de activitatea zilnica a angajatilor este foarte mare. Acesta este numai unul dintre rolurile pe care trebuie sa le indeplinesti la inceput. Cel de mama si tata pentru angajatii tai.

 

Sunt printre voi multi antreprenori care isi economisesc cat pot de bine resursele, uneori poate prea mici pentru a sustine timp indelungat activitatea proaspatului magazin online. Si este normal sa fie asa. Dar asta implica din partea ta asumarea mai multor roluri in aceasta tanara echipa.

 

Sigur ai un ochi deschis in permanenta deschis asupra concurentei. Altfel nu ai fi acolo, in acel domeniu. Atunci stii cat de importanta este aceasta activitate. Trebuie sa te abonezi la toate newsletterele importante trimise in eter de concurenta ta, trebuie sa urmaresti fiecare comunicat de presa relevant, trebuie sa verifici toate blogurile magazinelor concurente, trebuie sa vezi ce spun clientii tai despre tine si despre concurent pe forumuri, trebuie.. in concluzie pana iti faci o echipa de comunicare si pr sa suplinesti si acest rol. La viteza cu care se lanseaza in acest moment noi si noi magazine online, cateva pe saptamana, trebuie sa fii la curent cu tot ce se intampla in comertul online pentru a putea supravietui si a putea contracara miscarile concurentei tale. Nu este o munca usoara, desi pare la prima vedere. Incearca sa afli mijloacele tehnice prin care poti face acest lucru in cel mai eficient nod posibil. Dar nu te baza ca-ti face altcineva aceasta treaba daca nu ai om specializat pe comunicare.

 

Desi ai entuziam si idei, ai si resurse si o echipa de vanzari, nu uita niciodata de importanta site-ului, de imaginea pe care o creezi consumatorului atunci cand vede la tine produse prost documentate sau cu preturi gresite. Ce te faci daca nu ai bani sa angajezi o echipa de documentare? Pierzi noptile si zilele incercand sa pui la zi preturile procesand ofertele primite de la furnizorii tai. Si daca ai o echipa de documentare trebuie sa pierzi cel putin cateva saptamani pana ii instruiesti cum sa o faca in stilul tau, si eficient in acelasi timp. Sunt printre voi si cei care au decis ca formarea preturilor si procesarea ofertelor venite sa nu le faceti decat voi, astfel incat sa nu transpire vreo informatie in afara companiei. E alegerea voastra. Va trebui sa va faceti timp (pana cand nu veti reusi sa va legati cumva direct la bazele de date ale furnizorilor) sa prelucrati aceste oferte zilnic. Nu o va face nimeni pentru voi.

 

Pe langa cele spuse de mai sus, poate una din caile cele mai simple de a creste cifra de afaceri si numarul de vanzari, deci a raspunde pozitiv presiunilor venite din partea investitorilor, este cresterea traficului pe magazinul online. Cresterea acestui trafic nu se face in primul rand fara resurse materiale, toate reclamele de orice fel ar fi ele avand un cost, uneori poate prea mare pentru voi. Dar pe langa costurile efective ale bannerelor, pe care nu le recomand, ale posturilor platite pe bloguri, ale casetelor de linkuri, ale campaniilor virale, tu trebuie sa mai faci ceva. Trebuie sa masori impactul acelor reclame, acelor texte. Nu vei avansa cu nimic daca in prealabil de a pune pe un site o reclama nu ti-ai realizat un mecanism prin care sa poti masura rezultatele. Care din angajatii tai de la departamentul de marketing crezi ca va plange pentru 500 de euro prost cheltuiti? Si atunci, cine crezi ca este cel mai nimerit sa se ocupe de promovarea site-ului si de masurarea rezultatelor in primele luni de la lansare? Iarasi trebuie sa-ti aduni fortele si sa dedici o buna parte din timpul tau pretios acestei actiuni, nimeni nu o va face mai bine ca tine.

 

Nu vrea sa mai insist, dar la un moment dat primele vanzari le vei face tot tu, amicilor sau poate rudelor tale. Tot tu va trebui sa dai exemplu echipei de punctualitate, interes si entuziasm debordant.

 

Nu vreau sa te descurajez, dar dupa cum spuneam si in titlu, cel mai important lucru in succesul proaspatului tau magazin online este implicarea ta totala, sudoarea pe care o depui, pe langa resursele financiare. Magazinul online esti tu!

No Comments »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment

Powered by WordPress